LAND ROVER  EXPERIENCE

4 X 4 DRIVING    

Rockingham Castle - Great Britain 

 12.02. - 13.02.2005

Fotoreportaža

 

 

 

 

 

Lansko leto sem se vpisal v klub Land Rover Slovenije in kot srečni izžrebanec prejel fantastično prvo nagrado – 7 dnevni profesionalni tečaj Land Rover 4x4 trainer, ki je potekal v okolici Rockinghamskega gradu v Veliki Britaniji. Nagrado je prispevalo podjetje Summit Avto iz Ljubljane.

 

 

1.       dan, sobota 12. 2. 2005

 

Dvorišče LRE centra

Po obilnem zajtrku, se z Jakobom iz Summit Avta odpraviva  na najino avanturo imenovano Land Rover Experience 4x4 driving. Na posestvu Rockinghamskega gradu se ob 9h  vse skupaj začne zares. Prvo krajše predavanje o obvezni off road opremi (takoj za prvo pomočjo je gasilni aparat, telefon), o pogonskih sklopih vozil in o njihovem delovanju, razlikah med načini vklaplanja reduktorjev in zapor diferencialov pri različnih modelih LR-jev. Posvečanje varnosti na terenu (med drugim je potrebno za vsak slučaj nekomu povedati, kje se bomo vozili), pomembnosti pritrjevanja opreme in prtljage v vozilu. Največkrat povedano je bilo, da naše potovanje poteka od točke A do točke B in nazaj k točki A, zato naj vozila ne preobremenjujemo po nepotrebnem, tako da nam bodo dobro služila vso pot. Njihov moto je: počasi kot je možno, hitro kot je potrebno.

 

Nalepka pod Td5?Klikni!

No, zdaj pa voziti. Midva sva bila dodeljena inštruktorju z Discoveryjem 3. Drugi udeleženci  so se prisedli v Range Rover Vouge, dva Freelanderja in Discoveryja 2 G4 challenge in še enega Disca 3. Do prvega poligona smo vozili po kolovozu med travniki grajskega posestva. Inštruktor naju zapelje po poligonu, razloži nastavitve terrain responsa, podvozja, vklop reduktorja in vklop HDC-ja. Jakob ima ravno telefon iz službe, tako sem za volanom prvi jaz. Volan na desni, mi na terenu ne bi smel delati težav, le prva in druga sta nekam daleč. Poligon je kar spolzek, nastavim terrain response na mokro travo in sneg, se še enkrat vzrem po všečni armaturi, pa gremo. Reduktor, prva, druga pa lepo počasi po klančku gor, pa v prvi po klančku dol. Če ne bi prvič vozil Disca 3, bi bilo vse skupaj dolgočasno, saj so na vseh vzponih in spustih 20 centimeterske kolesnice v katere moraš zapeljati, da je inštruktor pomirjen. Pomalem ga razumem, saj Angleži z nakupom novega LR-ja dobijo pravico do koriščenja predstavitvenega tečaja, ki poteka na tem poligonu s temi vozili. Izgleda, da se trudijo izogniti bočni prestavitvi. Nekajkrat prevozimo poligon, pri tem pa se voznika menjavava. Učili so naju naj ne preprijemava volana, ampak naj si ga podajava iz roke v roko, po domače «šaflava«, tako da ga imaš vedno trdno v rokah in naj paziva na palce, ki naj volan držita z vrha, da ti ju le ta ne more zlomiti.

 

Prvi poligon

Bliža se čas kosila in odpravimo se v bližnji vaški pub. Postrežejo nam s hamburgerji, slovenskemu delu tudi s pivom. Povedo nam, da bomo odšli na drug poligon, kjer je kamenje pomešano z zemljo, skratka trda podlaga.

 

Dokaz nezmožnosti vožnje brez zapore diferenciala

Poligon obeta kar nekaj adrenalina. Strmi klanci, bočni naklon in voda. Prvo se učimo branja terena, kje bo šel prvi kolesni par, kje zadnji, kje je največja verjetnost zdrsa katerega od koles in kako peljati preko ovir, da se LR čim manj bočno nagiba. Po nekaj krogih sva z Discom 3 prijatelja, saj navdušuje s terenskimi zmogljivostmi, ki mu jih nepoznavalci ne bi pripisali, povrh vsega pa je bil obut v cestne gume. Ja, ABS, DSC, EBA, HDC, TCS in pet programski terrain response delajo kot je treba.

 

 

2.       dan, nedelja 13. 2. 2005

 

Drugi poligon

Presenečenje! Naš današnji avto je Defender 110, ki ne spada k LR experience, ampak k Pro tracx. Ta organizira raide posadk s svojimi vozili. Def je opremljen z vitlom Warm 9.5 ti, snorklom, šus plato, gumami Pirelli Scorpion za blato, dimenzije 235/85/16 in ostalimi malenkostmi, ki pridejo prav na ekspedicijah. Izgleda, da bo danes bolj na hard. Nisem se zmotil. Pogled na njihov tretji poligon je že kar veličasten. Izzivaški klanci se kar ponujajo, jezero pa je poglavje zase. Zdaj bom pa prišel na svoj račun in enkrat za spremembo po vodi vozil tujega Defenderja, kjer mi bo čisto vseeno, če pride voda v ležaje, vitel, sklopko in deferenciale.

 

Močni roki

Inštruktor naju poučuje, da je vedno potrebno pogledati kaj je za vzponom, kako voziti v klanec brez spodrsavanja koles (z občutkom za dodajanje in odvzemanje plina), kako zavirati pri spustu (zavoro nalahko pritiskaš in popuščaš). Kako se vzvratno spuščati po klancu, na katerem smo obstali z ugasnjenim motorjem (pritisnemo zavoro, prestavimo v vzvratno, preverimo, če imamo poravnana kolesa, se prepričamo, da ni nikogar za nami, z občutkom popustimo zavoro in brez sklopke vžgemo motor. Glave ne obračamo, ampak spust spremljamo v vzvratnih ogledalih, kar nam omogoča večji nadzor nad prednjim delom Lendija, da se ne bi pričel postavljati bočno na klanec).

Mavrični pozer

Kako reagirati, ko se kolesa v klancu pričnejo vrteti v prazno (v trenutku zaustavitve pritisnemo sklopko, prestavimo v vzvratno in pustimo, da avto zavira samo s pomočjo motorja, če terenec prehiteva vrtenje koles, pa moramo dodati in nežno popustiti plin, da kolesa ujamejo hitrost spuščanja vozila). Po vodi se vozi v drugi prestavi, z vklopljenim reduktorjem in vklopljeno sredinsko zaporo diferenciala, z veliko obrati motorja, kar je pravšnja hitrost, da pred seboj delamo val, tako je gladina vode pri motorju najnižja, obrati pa preprečujejo vdor vode skozi izpuh.

Želimo si tak poligon

Pove nama tudi, naj na spolzkem terenu, v primeru nošenja avta iz želene smeri, ne vrtiva dodatno volana, saj s tem ustvarjamo dodatni upor, ne vemo več natančno kako so obrnjena kolesa, pa še vse skupaj je brez smisla, saj se bo avto tudi brez vrtenja volana vrnil v želeno smer. Po klancih navzgor in navzdol se vozi z vklopljeno sredinsko zaporo diferenciala, saj bi se drugače v klanec prednja kolesa lahko zavrtela v prazno, zadnja pa obmirovala, po klancu navzdol, pa lahko pride do blokiranja zadnjih koles.

A pride? Pride!

V hrib in po hribu navzdol vedno vozimo naravnost, ovire premagujemo pod kotom 45 stopinj. Pri vožnji po klancu navzdol se nam lahko zgodi, da  z enim od prednjih koles zapeljemo v luknjo, kar bo povzročilo dvig diagonalnega zadnjega kolesa, posledica tega je lahko prevračanje na bok, zato moramo takoj, ko začutimo dvigovanje zadnjega kolesa sprostiti zavoro in po potrebi dodati plin.

Tretji poligon

Okna na off roadu naj bodo zaprta oz. priprta za približno 5cm, tako nas bodo veje težje popraskale, v primeru prevračanja na bok, pa z roko ne bomo poizkušali zadržati vozila, kar se skoraj nagonsko dogaja. Na terenu speljujemo z nogo na zavori, počasi popuščamo sklopko, ko začutimo, da avto vleče, spustimo zavoro, nato sklopko in dodamo plin. Po vožnji čez vodo in vožnji po snegu, med vožnjo z levo nogo pritiskamo stopalko za zavoro, da osušimo zavore. Na terenu moramo imeti levo nogo na tleh vozila, saj bi s pritiskom sklopke po nepotrebnem lahko izzvali nesrečo. Za konec pa še gozdarske veščine, moteče veje z mačeto odbijemo pod kotom 45 stopinj, saj bo veja tako najlažje na novo pognala.

Z užitkom po jezeru 

Cel dopoldan preganjanja po adrenalinskem poligonu te naredi lačnega, zato inštruktor pokliče v gostilno in že smo na poti na nedeljsko kosilo. Stregla nas je punca, ki bi se na tretji strani dobro odrezala, piščanec je bil okusen, pivo tudi. 

Cveto, krajšat bo treba 

Mudi se nam pogledat srečanje angleških off roadarjev. Ja, med 30 terenci samo en Jimmy, drugi so vsi Land Roverji.

Slika pove vse 

Sedaj je na vrsti četrti, zadnji poligon. Pri nas bi temu na prvi pogled rekli travnik, na drugi pogled pa močvirje. Za volanom je Jakob, vozimo dokler gre, izstopimo, inštruktor prestavi v prvo in skupaj opazujemo premikanje prazne 110-ke. Brez rok na volanu si Defender sam izbere najlažjo pot. Nauk: ko ne gre več naprej, dajte v prvo in izstopite!

Solo prodiranje

Za volan poprimem jaz in že letimo v tretji, z vklopljenim reduktorjem in zaporo diferenciala. Def  se ustavi, poizkusim z zibanjem naprej-nazaj, pa inštruktor pravi, da moramo tako ali tako izvesti vleko terenca iz nezavidljive situacije. Inštruktorju z Range Roverjem Classic, ki je bil tam na razpolago samo nam, pokažem, kako naj se postavi, pritrdimo gurtno, Defa prestavim v prvo, da se kolesa vrtijo, Range spelje in smo ven.

Vidno zadovoljen

Spustimo se po strmem močvirnatem klancu, zdaj se mora pa Range zakopati. Stvar vzame resno in z zadnjim desnim kolesom zapelje v ribnik. Okoli ribnika močvirje, približamo se naokoli, potem pa direktno na Ranga. Kratko predavanje o varnosti (kadar hodimo preko pletenice vedno stopimo nanjo, pokrov motorja dvignemo, tako bi v primeru strganja pletenice zaščitili voznika, ker se strgana pletenica vedno vrača k vlečnemu vozilu, kljuko pletenice moramo pritrditi od spodaj, saj naj bi tako vlekla na svojem najdebelejšem-najmočnejšem delu).

Range Rover rešuje

Kaj moramo storiti pred začetkom vitlanja (volan zavrtimo v skrajno pozicijo, tako nam kolesa nudijo dodatni upor, po potrebi pritrditev LR-ja na fiksno oporo). Seznanimo se s signali pri delu z vitlom in že vlečem pletenico. Vitel opravi svojo nalogo, inštruktor pa se jezi na svojega kolega, ker je prehiteval vitel, ki bi ga močni sunki lahko poškodovali.

Defender rešuje 

Po UKW vezi nam povedo, da je Disco 3 obtičal v blatu, tako, da naj jih pridemo potegnit. Def brez problemov potegne Disca na suh del. Odpeljemo se nazaj.  Zdaj pa bočno po močvirnatem klancu. Nekje se plina tudi dotakniti ne smeš, da ne pride do zdrsa, drugje pa tretja s polnim plinom, da obdržimo vztrajnost pred nemogočimi vzponi. Nemogočimi, če si brez vitla, tako pa spet s pletenico, gurtno in škropcem v rokah brodim po močvirju do prvega primernega drevesa. Vitlanje se prične, kolesa se vrtijo, pletenica navija, Def  pa je vse bližje vratom ograde. Inštruktor naroči Jakobu naj pritisne sklopko, tako bo vitel sam, z večjo kontrolo oddaljil Defa od ograde. Gremo naprej, še vedno bočno po močvirnatem klancu, Defa odnaša enkrat spredaj, drugič zadaj, tretjič celega, Jakob pa teren prepelje brez ponovne uporabe vitla. Izkažeta se oba, Defender in Jakob. Zaradi vleke Discoveryja 3, zmanjka časa, da bi se še sam spoprijel s tem navdušujočim terenom. Škoda.

Šef v rjavem, inštruktor v črnem 

Vrnemo se v bazo, kjer nama podelijo certifikate o opravljenem tečaju Land Rover Experience stopnja 1 in stopnja 2. Nadgradnja tega so specializirani tečaji o vinčanju, vleki prikolic in vozil, GPS navigaciji, veščinah potrebnih za ekspedicije, po pravilnikih zahtevan trening za zaposlene, in veščinah opazovanja (kritje varnega nadzora nad novimi vozniki). Zatopimo se v prijeten klepet s šefom Vincem Cobleyjem in dvema inštruktorjema. Povedo nama, da se odpravljajo v Slovenijo, da pa so slišali, naj se na off road rajši odpravijo na Hrvaško. Podarijo nama še nekaj številk Land Rover Enthusiasta in nalepk LR Experience 4x4 driving. Stisk rok in odpraviva se proti hotelu.

  

Še ena nagradna igra...

Večerna debata se vrti okoli danes doživetega. Strinjava se, da odhajava prehitro, na začetku spoznavanja novih znanj. Oba se že vidiva s kakšnim strokovnim tečajem v žepu, pa saj to še vse pride, ali nisem zadel 7 dnevni profesionali tečaj? Nadaljevanje sledi v prihodnosti.

 

     

   Anže Mali, LRE Level 2 

  Foto: Jakob Gerden & Anže Mali

  Glasbena podlaga: Bon Jovi: Wanted dead or alive